INTEGRATION OF ISLAMIC SCIENCES ACCORDING TO M. AMIN ABDULLAH AND ITS IMPLICATIONS FOR ISLAMIC UNIVERSITIES

المؤلفون

  • Adinda Ayu Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka Jakarta
  • Devi Permatasari Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka Jakarta
  • Haliza Salma Maulida Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.36769/asy.v25i1.475

الكلمات المفتاحية:

Integration of Islamic Science، M. Amin Abdullah، Islamic Universities

الملخص

This research aimed to describe the integration of Islamic sciences according to Prof. M. Amin Abdullah and its implications for Islamic universities. The research methods used were library research and bibliographic research. According to Amin, the integration of Islamic knowledge was an essential issue in the development of Islamic knowledge in Indonesia, especially in Islamic religious universities. Amin's reflections emphasized the need for an integrated and interconnected approach to Islamic science, which until now was still fragmented and disconnected from contemporary issues. Amin's theory was based on the classification of Islamic knowledge into four categories: al Qur'an, Sunnah, 'Ulum al Din, al-Fikr al Islamy, and Dirasah al Islamiyyah. These categories corresponded to the concept of a four-layer spider's web, which combined all social and religious principles to solve contemporary problems.

المراجع

Choiri, Amrul, and Bambang Setiaji. “Al-Quran Dan Al-Sunnah Sebagai Sumber Ajaran Islam (Kajian Kritis Pemahaman Minardi Mursyid Di Solo Raya).” Suhuf 26, no. 2 (2014).

Daulay, Aidil Ridwan, and Salminawati. “Integrasi Ilmu Agama Dan Sains Terhadap Pendidikan Islam Di Era Modern.” Journal of Social Research 1, no. 3 (2022). https://doi.org/https://doi.org/10.55324/josr.v1i3.75.

Fahrudin, Henki Desri Mulyadi, and Ahmad Shofiyuddin Ichsan. “Islamisasi Ilmu Sebagai Identitas Keagamaan (Telaah Kritis Syed Naquib Al-Attas).” Alfuad: Jurnal Sosial Keagamaan 4, no. 1 (2020): 73. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31958/jsk.v4i1.2099.

Hanifiyah, Fitriyatul, and Nasrodin. “Implikasi Integrasi Imtaq Dan Iptek Dalam Perkembangan Pendidikan Islam.” AJAR Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 1 (2024).

Hayati, Yassir, Asmarika, and Fenni Febiana. “Pemikiran–Pemikiran Komperatif Mahmud Yunus Dan Amin Abdullah Dalam Bidang Pendidikan Islam.” Miftahul Ulum 2, no. 1 (2024).

Ichsan, Ahmad Shofiyuddin. “‘Maniak’ Media Sosial Dan Game Pada Anak Usia Dasar (Studi Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah Yogyakarta).” Magistra: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman 10, no. 01 (2019): 1–25. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31942/mgs.v10i1.2638.

Ichsan, Ahmad Shofiyuddin, Samsudin, and Rohmat Dwi Yunianta. “Contextualization of Fazlur Rahman’s Thought Towards the Curriculum of Merdeka Belajar in Primary Education.” In Syekh Nurjati International Conference on Elementary Education. Cirebon: IAIN Syekh Nurjati Cirebon, 2023.

Idris, Saifullah. Internalisasi Nilai Dalam Pendidikan (Konsep Dan Kerangka Pembelajaran Dalam Pendidikan Islam). Yogyakarta: Darussalam Publishing, 2017.

Imron, Ali. “Implementasi Pengembangan Materi PAI Mi Perspektif Integrasi Interkoneksi.” Magistra: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman 8, no. 2 (2017). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31942/mgs.v8i1.2003.

Kholidah, Lilik Nur. “Pola Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Lembaga Pendidikan.” At-Ta’dib 1, no. 2 (2015). https://doi.org/https://doi.org/10.21111/at-tadib.v10i2.459.

Komariah, D. Satori; & A. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta, 2013.

Kriyantono, Rachmat. Pengantar Lengkap Ilmu Komunikasi Filsafat Dan Etika Ilmunya Serta Perspektif Islam. Jakarta: Prenada Media Gorup, 2019.

Lamuri, Ahmadan B, and Ridwan Laki. “Transformasi Pendidikan Dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia Yang Berkarakter Di Era Disrupsi.” Guru Tua : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran 5, no. 2 (2022).

Latifah, Ismi. “Hubungan Ilmu Agama Dan Ilmu Umum Dalam Bidang Pendidikan.” In BCoPJ-LAS. Jakarta: Lembaga Komunikasi dan Informasi Dosen, 2022.

Makin, Al, and et. al. 70 Tahun M. Amin Abdullah Pemikir, Guru Dan Pemimpin. Yogyakarta: Laksbang Akademika, 2023.

Moelong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosdakarya, 2014.

“Profil Muhammad Amin Abdullah.” UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2023. https://uin-suka.ac.id/id/page/detil_dosen/195307281983031002-M.AMIN-ABDULLAH.

Qorina, Ulfa, Marilang M, and M Hajir Nonci. “Paradigma Dan Konsep Integrasi Ilmu.” Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial 6, no. 1 (2024).

Sholeh, Muh Ibnu. “Strategi Efektif Dalam Manajemen Pendidikan Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran.” Tarbawi Ngabar: Jurnal of Education 4, no. 2 (2023).

Siregar, Parluhutan. “Integrasi Ilmu-Ilmu Keislaman Dalam Perspektif M. Amin Abdullah.” MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 38, no. 2 (2014).

Srifatonah, Pebriani, Siti Aminah, and Eni Zulaiha. “Ittijah Tafsir Falsafi: Analisis Tafsir Penciptaan Alam Menurut Imam Al-Ghazali Dan Al-Farabi.” Definisi: Jurnal Agama Dan Sosial Humaniora 2, no. 1 (2023). https://doi.org/https://doi.org/10.1557/djash.v2i1.29406.

Sugiyono. Metode Penelitian Kualitatif Untuk Penelitian Yang Bersifat: Eksploratif Interaktif Dan Konstruktif. Bandung: Alfabeta, 2017.

Suwadi, Suwadi. “Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Pada Pendidikan Tinggi.” Jurnal Pendidikan Agama Islam 13, no. 2 (2016). https://doi.org/https://doi.org/10.14421/jpai.2016.132-08.

Wikipedia. “M. Amin Abdullah.” id.wikipedia.org, 2022. https://id.wikipedia.org/wiki/M._Amin_Abdullah.

Wuriyani, Wuriyani, Samsudin Samsudin, Muhammad Asrofi, and Ahmad Shofiyuddin Ichsan. “Gaya Belajar Siswa Kelas III A Dalam Pembelajaran Tematik Di MIN 3 Bantul Yogyakarta.” Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar 13, no. 1 (June 29, 2021): 43–58. https://doi.org/10.32678/PRIMARY.V13I1.3769.

Yulanda, Atika. “Epistemologi Keilmuan Integratif-Interkonektif M. Amin Abdullah Dan Implementasinya Dalam Keilmuan Islam.” TAJDID: Jurnal Ilmu Ushuluddin 18, no. 1 (2020). https://doi.org/https://doi.org/10.30631/tjd.v18i1.87.

التنزيلات

منشور

2024-06-10

كيفية الاقتباس

Ayu, A., Permatasari, D., & Maulida, H. S. (2024). INTEGRATION OF ISLAMIC SCIENCES ACCORDING TO M. AMIN ABDULLAH AND ITS IMPLICATIONS FOR ISLAMIC UNIVERSITIES. Jurnal Asy-Syukriyyah, 25(1), 62–76. https://doi.org/10.36769/asy.v25i1.475