Implementasi Contextual Teaching And Learning (CTL) Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Bahasa Arab

(Studi Kasus di MTs Nurul Jadid Paiton Probolinggo)

Authors

  • Moh Rifa'i Universitas Nurul Jadid Paiton
  • Iradatul Hasanah Universitas Nurul Jadid Paiton
  • Zubairi Zubairi STAI Asy-Syukriyyah
  • Mukhlisin Sa’ad Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.36769/tarqiyatuna.v1i2.282

Keywords:

Implementation of CTL, Increasing Student Achievement, Learning Arabic

Abstract

Student achievement improvement in sub-subjects can be done with various methods so that it can be achieved. CTL (Contextual Teaching and Learning) is one of them. This research was conducted using a qualitative method, a case study type. Informants from KSK FAZA MTs Nurul Jadid through interviews, observation and documentation. Analysis of the data with data collection, data reduction and conclusion. The validity of the data using triangulation (researchers, data sources, methods and theories). The results of the study explained that the implementation of CTL in improving student learning achievement in Arabic material was carried out by applying story-based media in improving maharah kitabah, through two stages, namely in the odd semester mufrodat enrichment, text analysis, and composing simple sentences. In the even semester giving meaning with synonyms of the same sentence, memorizing, depositing, writing understanding and narrative descriptions. While the inhibiting factors in the ineffectiveness of effective days are caused by Pesantren or regional activities that require KSK students to attend, short duration of learning time, lack of mastery of mufrodat, varying students' ability to grasp subject matter. While the supporting factors for the application of this learning media are KSK students' competence in maharah kitabah, the habit of writing in Arabic and having competence in understanding the rules of nahwu and shorrof.

References

Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto, T. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya Indonesia, 2(1).

Fahrurrozi, A. (2014). Pembelajaran bahasa arab: Problematika dan solusinya.

Fitriasih, R. D. (2019). MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA THEMATIC DOMINOES DALAM PENGUATAN MEMBUAT KALIMAT SEDERHANA BAHASA JEPANG. Universitas Pendidikan Indonesia.

Hadiyanta, N. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning ( Ctl ) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Implementation of Contextual Teaching and Learning Model. Pena Ilmiah, 2(1), 32–38.

Hakim, L., & Mukhtar. (2018). Dasar-dasar Menajemen Pendidikan.

Harianja, M. M., & Sapri, S. (2022). Implementasi Dan Manfaat Ice Breaking Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1324–1330.

Hsieh, T.-C., Lee, M.-C., & Su, C.-Y. (2013). Designing and implementing a personalized remedial learning system for enhancing the programming learning. Journal of Educational Technology & Society, 16(4), 32–46.

Jamil, I. M. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak (JIPA), 1(1).

Martyasari, R., Suswanto, H., & Sukarnati, S. (2016). Kontribusi Kreativitas dan Motivasi Intrinsik Terhadap Penguasaan Kompetensi SMK. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(7), 1383–1390.

Masrul, Muhammad, Moh. Rifa’i, M. H. (2021). Membongkar Rahasia Sukses Siswa Berprestasi (Seri Manajemen Peserta Didik).

Moleong, L. J. (2021). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2013). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif Menyenankan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Muzakki, Z., & Dahari. (2021). PENGARUH PERHATIAN ORANG TUA DAN HASIL BELAJAR SISWA DI PERUMAHAN GRAHA MAS SERPONG UTARA. Jurnal Asy-Syukriyyah, 22(2), 126–134.

Noge, M. D. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Bilingual Preview-Review Berbasis E-Flashcard Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Bahasa Inggris Siswa Smp. Journal of Education Technology, 2(1), 13–19.

Nuarta, I. N. (2020). Meningkatkan prestasi belajar bahasa Inggris melalui penerapan model pembelajaran problem based learning. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 283–293.

Nugroho, E. D. (2011). Optimalisasi Penjadwalan Bimbingan Belajar Privat.

Nuur, K. (2017). Peningkatan penguasaan mufradat mahasiswa melalui media berbasis teks cerita. Jurnal Diwan, 3.

Paramudia, P., Amanzah, F., & Asima, A. (2021). PELATIHAN CARA PEMILIHAN DAN PENERAPAN METODE PENGAJARAN BAHASA INGGRIS UNTUK MEMENUHI KEBUTUHAN (LACK, NECESSITY AND WANT) SISWA SMA NEGRI 7 MAKASSAR. Seminar Nasional Hasil Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat (SNP2M), 228–232.

Raisyifa, D. N., & Sutarni, N. (2016). Pengaruh kinerja mengajar guru terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 1(1), 90–98.

Rifa’i, M. (2022). Community Empowerment ini Islamic Boarding School: Pemberdayaan Masyarakat dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan.

Rizqi, M. R. (2018). Peran Media Gambar Berseri dalam Meningkatkan Motivasi Kemampuan Menulis Karangan Bahasa Arab. EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(2), 137–154.

Sam, Z. (2016). Metode Pembelajaran Bahasa Arab. NUKHBATUL’ULUM: Jurnal Bidang Kajian Islam, 2(1), 206–220.

Sapta, A. (2015). Penerapan Model Ctl Dalam Meningkatkan Kemampuan Pelanaran Matematika. Analisis Standar Pelayanan Minimal Pada Instalasi Rawat Jalan Di RSUD Kota Semarang, 3(September), 103–111.

Selvianiresa, D., & Prabawanto, S. (2017). Contextual teaching and learning approach of mathematics in primary schools. Journal of Physics: Conference Series, 895(1), 12171.

Solihin, R., Iqbal, M., & Muin, M. T. (2021). KONSTRUKSI KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU DALAM PEMBELAJARAN. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 3(2), 85–94.

Sugiono. (2008). Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. CV. Alfabeta, Bandung, 25.

Sulistiyani, T. (2022). Pengelolaan Sumber Belajar oleh Guru Pendidikan Agama Islam. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 40–52.

Susilawati, F. (2017). Teaching writing of narrative text through digital comic. Journal of English and Education, 5(2), 103–111.

Takdir, T. (2020). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 2(1), 40–58.

Umar Sidiq., M. C. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

Uno, H. B., & Nina Lamatenggo, S. E. (2022). Tugas Guru dalam pembelajaran: Aspek yang memengaruhi. Bumi Aksara.

Zubairi, Solihin, R., & Zubaidi. (2022). UNSUR PAEDAGOGIS DALAM AL-QURAN. JIQTA: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 1(1), 45–60.

Downloads

Published

2022-12-23

How to Cite

Rifa’i, M., Hasanah, I., Zubairi, Z., & Sa’ad, M. (2022). Implementasi Contextual Teaching And Learning (CTL) Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Bahasa Arab: (Studi Kasus di MTs Nurul Jadid Paiton Probolinggo). TARQIYATUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 68–82. https://doi.org/10.36769/tarqiyatuna.v1i2.282